Grafika 3D
 
  Zarejestruj się
::  Newsy  ::  Pliki  ::  Twoje Konto  ::  Forum  ::
Menu
· Strona główna
· Forum
· Linki
· Lista u?ytkowników
· O nas...
· Pliki
· Statystyki
· Twoje Konto
Tutoriale
· API
· Matematyka
· Teoria
· Direct3D
· OpenGL
· Techniki
Kto Jest Online
Aktualnie jest 47 gość(ci) i 0 użytkownik(ów) online.

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować za darmo klikając tutaj
Tutoriale - API - Wstęp

Czym jest API ?

API Windows to zestaw funkcji, które pozwalają zbudować praktycznie dowolną aplikację działającą w systemach Windows 95, 98, NT, 2000 oraz CE. Za ich pomocą można manipulować graficznym interfejsem użytkownika, wyświetlać grafikę i sformatowany tekst, można także zarządzać zasobami systemu, takimi jak pamięć, pliki i procesy. Funkcje API zostały zaprojektowane dla programistów używających C\C++, choć możliwe jest oczywiście tworzenie aplikacji także w innych językach wykorzystując funkcje API. Aplikacje, które używają funkcji API wymagają oczywiście, aby był zainstalowany jeden z wyżej wymienionych systemów. Nie wszystkie funkcje API działają na wszystkich systemach serii Windows, niektóre, zwłaszcza te nowszej daty mogą wymagać Windows NT lub 2000. O tym jakie funkcje maja jakie wymagania można się dowiedzieć z różnorakiego bogactwa podręczników i plików pomocy (polecam książkę Petzold-a "Programowanie Windows 95/98/NT", oraz podręcznik pomocy, który jest rozprowadzany razem z pakietem VC++, firmy Microsoft - MSDN. API nie jest językiem. Jest to swego rodzaju "sposób na życie" dla programistów w Windows. Oczywiście można się obejść bez API wykorzystując biblioteki obiektowe, takie jak MFC ( Microsoft ) czy OWL ( Borland ) lub jeszcze inne. Jednak ich zastosowanie nie eliminuje złożoności systemu jakim jest niewątpliwie Windows, wcześniej czy później przyjdzie czas, gdy zmuszeni zostaniemy do sięgnięcia do źródeł czyli czystych funkcji API.

Dlaczego warto znać API Windows ?

Pierwsza, najważniejsza korzyść to taka, że poznajemy sposób działania systemu niejako od wewnątrz. Cały Windows opiera swe działanie na kilku bibliotekach dll, w których zawarte są najbardziej potrzebne funkcje API, które my programiści powinniśmy wykorzystywać. Druga korzyść to mały rozmiar programów. Skompilowany exec napisany z wykorzystaniem MFC lub innej biblioteki obiektowej zajmuje nierzadko kilka MB, podczas gdy aplikacja korzystająca tylko z API kilkadziesiąt, kilkaset kilobajtów (oczywiście pod warunkiem, że nie zawiera dziesiątek MB zasobów w postaci bitmap w TRUE COLOR). Aplikacje API nie potrzebują do działania żadnych zewnętrznych bibliotek (oprócz tych, które my jawnie do niej dołączymy i tych znajdujących się w katalogu Windows). Dla przykładu aplikacja wykorzystująca DirectX nie potrzebuje nic, prócz plików dll, które zostają umieszczone w systemie podczas instalacji sterowników DirectX, reszta potrzebnego kodu to biblioteki kernel(32).dll, user(32).dll i GDI(32).dll. Są to trzy podstawowe biblioteki, bez których niemożliwe byłoby działanie systemu Windows. Kernel32.dll odpowiada za funkcjonowanie jądra systemu (zarządzanie pamięcią, operacje I/O i uruchamianie zadań), user32.dll to obsługa interfejsu użytkownika (klawiatura, mysz itp. oraz logika okien). GDI32.dll to interfejs graficzny, który umożliwia nam rysowanie na ekranie lub drukowanie na drukarce.

W czym pisać aplikacje korzystające z API?

Wskazane jest posiadanie kompilatora, który umożliwia generowanie 32-bitowego kodu. Dobrym początkiem może być pakiet Microsoftu, Visual C++ Developer Studio, który zawiera nie tylko kompilator, ale wiele narzędzi do tworzenia i zarządzania zasobami, można tez w nim tworzyć aplikacje oparte na bibliotece obiektowej MFC. Polecana wersja to 5.0 lub 6.0, dostępne są tez Service Packi, osobiście używam nr 3 dla ver. 5.0.
To tylko nakreślenie czym jest tak naprawdę to straszne API, w rzeczywistości nie jest to nic trudnego, po kilku próbach można to nawet polubić ;)) Jeżeli zechcecie to przeprowadzimy kilka lekcji, które pozwolą opanować podstawy niezbędne do dalszego programowania w Windows (95 i 98, także NT) z wykorzystaniem API, a po nabraniu odrobiny wprawy postaramy się pokazać jak wykorzystać DirectX i OpenGL, no bo przecież o to nam właśnie chodzi, ale to już inna bajka...


Wersja do druku (pdf)

©Copyright by Robal   



Tutoriale - API
Nasze newsy s� w RSS: backend.php
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Tworzenie strony: 0.06 sekund

:: Layout strony został stworzony przez www.nukemods.com w oparciu o styl phpbb2 Helius, którego autorem jest Cyberalien ::